top of page

Chauffeurs Flixbus over problemen aan Brussel-Noord: “Ze komen soms letterlijk uit de bosjes”


Drugsgebruikers en daklozen aan Brussel-Noord veroorzaken sinds 2018 overlast en onveiligheid voor reizigers en personeel van Flixbus. Het personeel eiste daarop betere beveiliging. Politici en het bedrijf beloofden hen dat ook, maar hoe is de situatie vandaag? 


Felix Roels


Flixbussen aan Brussel-Noord. Beeld Felix Roels

 

“Het is hier wel al verbeterd, maar goed zou ik het nog niet noemen.” Zo vat Patrick (56), een van de weinige chauffeurs die over zijn ervaringen wilde praten én zijn naam wilde delen, de huidige situatie samen. ‘Het’, dat is de onveilige situatie aan de bushalte van Flixbus vlakbij het station van Brussel-Noord, aan de kant van de Koning Albert II-laan. 

 

Top drie onveiligste stations

Volgens Bruzz is het station van Brussel-Noord een van de drie onveiligste in België, samen met Brussel-Centraal en Brussel-Zuid. Wie het Noordstation langs de Aarschotstraat verlaat, begrijpt wellicht waar dat vandaan komt. Onder het oog van de dames van plezier staan mannen met heuptasjes op wacht, intimiderende blik naar iedereen die hen te lang aankijkt, om plots iets vriendelijker te kijken wanneer een politievoertuig nadert. 

 

Het contrast met de kant van de statige Koning Albert II-laan, waar de Proximustorens en overheidsgebouwen in het groen liggen en waar de Flixbussen stoppen, is groot. Toch is ook deze kant van het station niet probleemloos. “Vroeger moest je hier continu op je hoede zijn voor bendes, drugsgebruikers of asielzoekers die passagiers bedreigden om bagage te stelen of messen kwamen trekken. Als chauffeur ben je hier dikwijls alleen, dan kan je zelfs tegen kleine groepjes maar weinig doen”, gaat Patrick verder. 

 

Noodknop in bussen

Daarom vroegen de chauffeurs in 2018 om in elke bus die op gevaarlijke plaatsen stopt een noodknop te installeren. Door op die knop te drukken, komen ze dan rechtstreeks in contact met een beveiligingsbedrijf. Op hun beurt sturen zij dan een beveiliger ter plaatse of kunnen ze zelfs de politie contacteren. Vandaag is zo’n noodknop geïnstalleerd in de meeste bussen die Flixbus zelf heeft. Bij busbedrijven die in onderaanneming rijden, ontbreekt zo’n knop in zo goed als alle gevallen.

 

De medewerkers van Flixbus eisten daarnaast ook meer en duidelijkere aanwezigheid van de politie rond hun halte. “De politie zit hier letterlijk een straat verder, maar we zagen ze vroeger heel weinig. Dan krijg je toch het gevoel dat het hen niet zo veel kan schelen”, zegt een Nederlandse chauffeur. “Maar sinds ze onze vertrekuren kennen, komen ze toch regelmatiger voorbijgereden op patrouille.” 

 

“Overdag is het hier zeker al veiliger geworden”, vertelt Patrick. “Een paar jaar geleden zaten nog elke dag honderden asielzoekers in het Maximiliaanpark. Toen was het hier echt niet te doen. Sinds ze dat probleem aangepakt hebben, is het meestal enkel ‘s avonds nog dat de grootste problemen gebeuren. Dan komen ze soms letterlijk uit de bosjes gesprongen om passagiers of voorbijgangers af te leiden om hen te kunnen bestelen. Het gebeurt regelmatig dat ze daarbij messen trekken.” 

 

Agressieve passagiers

In 2018 was een herlocatie van het busstation ook een eis van de chauffeurs. Opties werden bekeken, maar tot een verhuis kwam het niet. De busstop aan Brussel-Noord is een belangrijk knooppunt voor de Europese lijnen van Flixbus waar veel bussen stoppen. Die allemaal verhuizen is door plaatsgebrek en de goede ligging aan het station niet evident. Daarnaast is er nog een andere reden: terwijl de problemen buiten de bus verminderen, duiken steeds meer problemen op met passagiers op de bus zelf. 

 

Tijdens de interviews voor dit artikel gebeurde het meerdere keren dat passagiers luid vloekend de bus verlieten of ruzie maakten met de chauffeur tijdens het uitstappen. Dat is een tafereel dat de chauffeurs hoe langer hoe meer meemaken. “Passagiers zijn dikwijls kwaad op ons als we door file te laat aankomen en ze daardoor hun volgende aansluiting missen”, zegt een Franse chauffeur. “Ze vergeten dat wij gewoon afhankelijk zijn van het andere verkeer. File is file en dat is zo voor iedereen.” 

 

Hij wijst er ook op dat vooral jonge mensen steeds minder en minder tijd extra rekenen om op tijd te zijn in de luchthaven of om een overstap naar een bus of trein niet te missen. “Het gebeurt dat passagiers de planning van hun reis tot op de minuut uitgerekend hebben, maar dat is natuurlijk niet realistisch. Elke mens zou dat moeten weten of voelen, en het zijn vooral deze mensen die dan agressief reageren. Gelukkig heb ik daarvoor nog nooit op mijn noodknop moeten drukken”, besluit hij. 

 

43 views0 comments

Comments


bottom of page