top of page

Hoe denken de Brusselse studenten écht over artificiële intelligentie?

Updated: Apr 26

Artificiële intelligentie verovert in een recordtempo de wereld, inclusief die van het hoger onderwijs. Maar hoe denken de Brusselse studenten zelf over de mogelijkheden en uitdagingen die AI-tools hen bieden? 


Thomas Brouns, Hendrik Van Den Eede, Pauline Vermout en Jannes Verschakelen


Afbeelding gegenereerd door AI

Uitgeverij Acco heeft onlangs een eigen AI-tool gelanceerd waarmee studenten cursussen kunnen samenvatten. Maar de mogelijkheden van AI voor studenten gaan nog een heel stuk verder. Verschillende tools komen bij de meeste studenten terug. Zo noemen de meeste studenten ChatGPT als hun meest gebruikte AI-hulpmiddel. Maar ook Scribbr, een toepassing die referenties genereert, is volgens onze steekproef populair bij de studenten. “Ik gebruik dat wel ja, via de referentietool van Scribbr krijg ik mijn referenties meteen in het juiste APA-formaat (American Psychological Association)”, vertelt Sunny, studente handelswetenschappen aan de KU Leuven.


De manier waarop studenten gebruikmaken van AI, varieert wel sterk van student tot student. Howard, die digitale marketing studeert, gebruikt het vooral als inspiratiebron voor creatieve opdrachten. “Ik gebruik enkel de meest bekende tool, ChatGPT. Het helpt mij bij het vinden van ideeën voor onderwerpen.” Yassine, die een economische richting volgt, maakt op een heel andere manier gebruik van ChatGPT: “Ik gebruik het enkel om schrijffouten uit mijn teksten te halen.”


AI verhoogt dus de kwaliteit van het afgeleverde werk, maar blijkt ook bevorderlijk voor de productiviteit. “Ik gebruik AI voornamelijk om alles een beetje vlotter te laten verlopen”, zegt  student bedrijfskunde Tibo. “Ik gebruik bijvoorbeeld FlowChai waarmee ik videolessen kan samenvatten. Zo moet ik niet iedere les zelf bekijken.”


Wat wel opvalt is dat veel studenten zowel Scribbr, als ChatGPT gebruiken als basis, maar dat ze systematisch nagaan of het wel klopt wat de AI-tools genereren. Het dient vooral als startpunt. Brusselse studenten vinden dus vlot de weg naar AI, maar durven er niet blind op te vertrouwen.


AI gebruik je vaker dan je denkt


Ook opvallend: de meerderheid van de studenten maakt gebruik van AI om teksten te vertalen, maar zelf zien ze dat vaak anders. “Als hulpmiddel voor het vertalen van teksten gebruik ik Google Translate”, vertelt Howard. “Maar volgens mij is dat geen vorm van artificiële intelligentie.” Studenten maken dus vaker gebruik van AI dan ze zelf denken. Voor alle studenten die een thesis moeten schrijven, heeft de redactie ook nog een handige tip: Consensus. Dat is een applicatie die aan de hand van je onderzoeksvraag een literatuuroverzicht aanbiedt van relevante onderzoeken.


Ondanks de voordelen zijn niet alle studenten even gretig om AI te omarmen. Stijn, een student toegepaste informatica, is een van de sceptici: “Ik gebruik héél af en toe ChatGPT. En dan vooral om informatie op te zoeken. Maar om te programmeren werken al die tools voor geen meter.” Ook Wies houdt ongekende technologie liever op een afstand: “Ik maak wel gebruik van ChatGPT. Maar voor de rest heb ik er niet zoveel kennis over, dus dan blijf ik er liever van weg.”


Ook docenten vinden de weg


Wie denkt dat docenten AI als een bedreiging in het onderwijs zien, vergist zich. Meerdere studenten geven aan dat ze door hun prof worden aangemoedigd om AI te gebruiken als hulpmiddel voor hun studies. “Professoren raden ons aan om tools te gebruiken die een grammaticacontrole uitvoeren op de essays die we schrijven. Het verhoogt de kwaliteit van de teksten die we indienen”, vertelt Yassine. 


Het hoger onderwijs erkent dus duidelijk dat AI mogelijkheden biedt aan de studenten, maar wijst de studenten tegelijk op hun verantwoordelijkheid. “Studenten mogen AI gerust gebruiken als hulpmiddel, maar het is belangrijk dat ze zelf eigenaar blijven van hun werk”, verduidelijkt Natalie Provost, specialist AI-gebruik aan Odisee-hogeschool. “Ze mogen AI gebruiken om schrijffouten uit hun teksten te halen, maar ze mogen hun werkstuk er niet volledig door laten schrijven.” Maar het gebruik van AI door studenten blijkt moeilijk te achterhalen. “Er bestaan tools die een inschatting geven van de kans dat een bepaald stuk door AI is geschreven, maar helemaal zeker ben je nooit. We willen de studenten ook niet vals beschuldigen.“


Toch benadrukt Provost dat het hoger onderwijs hiermee moet leren omgaan. “We denken sterk na over hoe we onze evaluatie kunnen aanpassen aan het gebruik van AI. Bij schrijftaken zou ik de studenten het bijvoorbeeld wel laten gebruiken, maar daarover staat niet iedereen op één lijn.”


Met AI lijkt de weg naar een nieuwe vorm van onderwijs ingeslagen. De dialoog over het gebruik ervan zal ongetwijfeld nog verder evolueren, net zoals de technologie zelf. Studenten ontdekken elk op hun eigen snelheid de mogelijkheden, maar één ding is zeker: artificiële intelligentie is vandaag niet meer weg te denken uit het leven van Brusselse studenten. 


Wil je meer weten over het gebruik van artificiële intelligentie in het onderwijs? Beluister dan hier onze reportage.

80 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page