top of page

Milieu en meer: wat zoekt de Brusselaar in de tweedehandswinkel?

Volgens het Europees Milieuagentschap gooit de gemiddelde Europeaan 11 kg textiel per jaar weg, met alle milieugevolgen van dien. Het Europees Parlement verwelkomt daarom tweedehandskledij als deel van de oplossing – maar is het milieu wel waarom Brusselaars in de tweedehandswinkels zijn?


Annelies Adriaens


Tu veux essayer?”, klinkt het bij twee Brusselse vriendinnen met identiek dezelfde permanent. Ze snuisteren door de rekken in tweedehandswinkel Rare op zoek naar een niet zo nieuw pareltje. Twee rekken Pradaschoenen in maat 40 en een verzameling mesh tops met sterretjes: het zijn niet meteen dingen die je in een tweedehandswinkel verwacht. “Dat is echt heel 2014”, merkt iemand op wanneer ze het logo van Brandy Melville in het topje ontdekt. Het Italiaanse kledingmerk ligt momenteel onder vuur na de documentaire Brandy Hellville & The Cult of Fast Fashion, die op 11 maart dit jaar verscheen.


De namiddagzon verlicht tweedehandswinkel Rare in Brussel - © Annelies Adriaens


Tweedehandskledij is populair. Dat zegt Nordin Royckers, regioverantwoordelijke bij Think Twice, een tweedehandsketen die zich specialiseert in vintagestukken. Hij ziet het aantal bezoekers en de verkoop toenemen; 2023 was volgens hem zelfs één van hun beste jaren. “Vintage gaat altijd 20 jaar terug in de tijd dus onze huidige collectie is grotendeels millennial mode uit de early 2000s. Dat sluit goed aan bij wat nu in de mode is”, verklaart hij. Om de 1 à 2 jaar proberen ze dus uit te breiden: “Als we een goede locatie in een goede stad zien, kijken we of we daar een vestiging kunnen openen.”


 Maar 1% van de gebruikte kledij wordt hergebruikt, terwijl 87% op een stortingsplaats of in een verbrandingsoven eindigt

Kledij en milieu, een grimmig beeld

Opvallend: Nordin vermeldt niet meteen het ecologisch aspect. Nochtans omarmt het Europees Parlement tweedehandskledij als één van de mogelijkheden om de milieu-impact van textiel te beperken. Volgens cijfers van het Europees Milieuagentschap leidt de aankoop van textiel namelijk tot 270 kg CO₂-productie per Europeaan per jaar. Een studie van de Ellen MacArthur Foundation berekende dat de CO₂-productie van textiel met 44% zou dalen als elke Europeaan zijn kledij dubbel zo vaak draagt. Maar 1% van de gebruikte kledij wordt hergebruikt, terwijl 87% op een stortingsplaats of in een verbrandingsoven eindigt.


Een oranje speld in de hooiberg

Thea (19) en Osato Andrea (20) maken een tussenstop in de Brusselse tweedehandswinkel City Store Vintage. Ze zijn momenteel op Interrailreis op het Europese vasteland. Met de trein reizen vinden ze gemakkelijk en milieuvriendelijk, bovendien zitten ze ook graag op de trein. De Noorse vriendinnen zijn vastberaden op missie: een oranje kledingstuk scoren. Ze reizen binnenkort namelijk door naar Amsterdam, waar ze zaterdag Koningsdag vieren. Uit haar katoenen zak tovert Thea een oranje jasje, voorzien van het woord Nederland. Een thriftcation is het voor de meiden niet: “We zijn hier eigenlijk niet goed in. Je kan uren zoeken naar het juiste stuk.” Tenzij het een oranje jasje is, dat valt meteen op.


2 Noorse reizigers vinden een outfit om zaterdag Koningsdag in Amsterdam te vieren - © Annelies Adriaens


“De tweedehandswinkels hier hebben betere stukken dan in Noorwegen en het is goedkoper”, merken ze op. Toch denken Thea en Osato Andrea dat tweedehandskledij hier niet meer spotgoedkoop is, net als in hun thuisland. De prijzen in de Brusselse tweedehandswinkels zijn alleszins uiteenlopend. Voor een paar Levi’s 501 jeans betaal je bijvoorbeeld tussen 19 en 75 euro. Ter vergelijking: als je die online bestelt bij Levi’s, dan kost dat je 89,95 euro voor een nieuw paar.


Een goede branche

Tweedehands en goedkoop zijn dus niet per se synoniemen. De hoge prijzen komen volgens de Noorse vriendinnen door de populariteit van het tweedehands winkelen. “Maar het is goed dat het populair is, dan kopen we minder fast fashion”, lachen ze.


Toch duiken fast fashion stukken op in de tweedehandswinkels, zegt Naïl (20), die bij Thrifted in Brussel centrum werkt. Er valt goed te verdienen met tweedehandskledij, zegt hij, net door die populariteit. “Thriften is nu meer trendy. Het is echt sociaal geaccepteerd. Dat was vroeger niet zo.” Naïl, een geboren verkoper, sluit toch af met een boodschap van ecologisch nut: “Aan iedereen die in touch is met milieuvriendelijkheid: ga zeker thriften.”


NaÏl omgeven door vintage vesten in Thrifted - © Annelies Adriaens


Bij Think Twice vertelt Nordin over hun pogingen om zero waste te werken. Ze kopen kledij in bulk en sorteren wat ze vinden. De goede stukken komen in de winkels terecht en de kapotte stukken dienen als lapjes stof. Wat in België niet verkocht raakt, verkopen ze aan landen waar er “wel nog verkooppotentieel is”. In Europa? “Nee, in Afrika.”

49 views0 comments

Comments


bottom of page