top of page

"Na 17 jaar ben ik het Brusselse verkeer nog altijd niet gewend"


Fietsen zit in de lift in Brussel, 1 op 3 voelt zich wel onveilig.

Steeds meer Brusselaars fietsen, maar een derde van die fietsers voelt zich onveilig in het verkeer. “Fietsen is een prioriteit in ons mobiliteitsplan en we zetten hard in op de veiligheid van de fietsers”, klinkt het bij de woordvoerder van de Brusselse minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).


David Delhoux


Een op de drie fietsers voelt zich onveilig in het Brusselse verkeer, dat blijkt uit het onderzoek van vzw Pro Velo in opdracht van Brussel Mobiliteit. Waarom de fietsers zich onveilig voelen, werd niet bevraagd. Ze hebben wel een paar theorieën na hun bevraging. Mathilde Seggio van Pro Velo: “Recente fietsongevallen en diefstallen kunnen zorgen voor een hoger onveiligheidsgevoel. Uit het Fietsobservatorium bleek namelijk dat bijna een derde van de ondervraagden in de afgelopen twee jaar minstens een fietsongeval heeft gehad. Daarnaast bleek dat bij drie op de tien respondenten in de afgelopen twee jaar minstens één fiets werd gestolen.”


“Infrastructuur en autobestuurders zorgen voor problemen”

Nederlander Sander ziet nog twee andere factoren die voor onveiligheid bij fietsers kunnen zorgen. “Zowel de infrastructuur als de autobestuurders zorgen voor problemen. Er zijn niet genoeg afgesloten fietspaden en de autobestuurders houden heel weinig rekening met de fietsers. Dat zorgt ervoor dat ik na zeventien jaar nog altijd niet gewend ben aan het Brusselse verkeer. Je moet als fietser altijd 100% gefocust blijven en heel voorzichtig zijn. Ik ken andere Nederlanders hier die er gewoon niet aan durven beginnen.” Toch blijft de fotojournalist de fiets nemen. “Ik probeer zo veel mogelijk op te vallen met mijn fluohesje en mijn helm. Want ondanks mijn onveiligheidsgevoel heb ik eigenlijk nog maar een keer iets kleins meegemaakt in het verkeer.”


“Ik ken andere Nederlanders hier die gewoon niet durven beginnen fietsen” (Sander)


Onze vliegende reporter Johannes kan beamen dat zowel de fietspaden als de auto’s hem onveilig deden voelen tijdens zijn fietstocht. “Auto’s houden echt geen rekening met fietsers, zeker tijdens de spitsuren. Iedereen wil zijn moment nemen, net omdat het zo traag gaat. Dan is het iets veiliger als ik op het fietspad kan rijden, maar zelfs dat is niet helemaal veilig want dat is niet altijd afgesloten van de auto’s. Daarbij komt dat het niet altijd duidelijk is waar het fietspad juist ligt.”


Studente Noëlle voelt zich in het algemeen wel veilig in het verkeer, al kan het op bepaalde vlakken wel nog veiliger voor haar. “Soms houdt het fietspad ineens op en moet je als fietser op de openbare weg tussen de auto’s en bussen. Dat kan dan wel voor gevaar zorgen, omdat de auto’s het misschien niet altijd verwachten. Maar als je zelf voorzichtig en gefocust bent, loopt het goed af. Het kan dus nog wel beter voor de fietser door bepaalde gevaarlijke punten aan te pakken, maar over het algemeen voel ik me wel veilig op de fiets.”


“Fietsen en veiligheid onze prioriteit”

De woordvoerder van de Brusselse minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt laat weten dat ze hard inzetten op fietsen en de veiligheid van fietsers in Brussel: “Met ons Gewestelijk Mobiliteitsplan ‘Good Move’ hebben we van fietsen een prioriteit gemaakt. Met dat plan willen we alle wegen, behalve tunnels, autosnelwegen en autowegen, veilig toegankelijk maken voor fietsers. Dit willen we mogelijk maken door een aangepaste inrichting van die wegen, ofwel doordat fietsers hun plaats kunnen innemen op verkeersluwe wegen.”



"Sinds 2019 werd er al meer dan 70km aan fietspaden aangelegd."

Om de veiligheid te kunnen garanderen, zijn er al bepaalde veranderingen gebeurd en er zitten nog een paar zaken aan te komen. “Sinds 2019 werd er al meer dan 70 kilometer aan fietspaden aangelegd en door de maximumsnelheid overal in Brussel tot 30 km/u te verlagen, is het voor fietsers veiliger. Daarnaast zijn we bezig om de zwarte punten aan te pakken, waarvan al een groot deel heraangelegd werd met de specifieke focus op een veiligere fietsinfrastructuur. Naar de toekomst toe hebben we een fietsnetwerk vastgelegd zodat Brussel 100% ‘befietsbaar’ wordt. Dat plan hopen we tegen 2030 te kunnen uitvoeren."


“De doelstelling van dit alles is om ervoor te zorgen dat er geen verkeersdoden meer zijn, want een aangename stad is een veilige plek”, besluit de woordvoerder.

62 views0 comments

Коментарі


bottom of page